((سبحان الله یا فارِجَ الهَمّ و یا کاشفَ الغَم فرِّجْ هَمّی یَسِّرْ امری و ارحَمْ ضعفی و قِلةَ حیلتی و ارزُقنی من حیث لا اَحتَسِبُ یاربّ العامین))
منزه است خداوندی که بر طرف کننده غم ها است.
غم و مشکل من را برطرف کن، بر ضعف و کمی چاره ام، رحم کن و مرا از جایی که گمان نمی کنم روزی ده، ای پروردگار جهانیان.
حضرت محمد (ص) فرمودند :
هرکس مردم را از این دعا با خبر کند در گرفتاریش گشایش پیدا می کند.
التماس دعا
استاد پناهیان:
یک ذرّه، یک صدهزارم درصد، یک میلیاردم در دلت عُجب بیاید، خدا آناً داغونت میکند. هرکی میخواهی باشی باش. اصلاً و ابداً شوخی ندارد. مهمترین مراقبت اولیاء خدا از عجب است. بلافاصله بعد از عجب خطا میکنی، بلافاصله بعدش...، یک چیزهایی میشود، خطاهای فاحش. بعضیها میگویند در عرصۀ سیاست چرا بعضیها یک دفعهای یک خطاهای خیلی گُندهای میکنند. ما قاعدهاش را در کتابها خواندیم، حتماً یک جایی یک گوشهای دلش به عُجب رسیده.
من دارم به شما میگویم خدا رحم ندارد سرِ عُجب. آن رحم خدا برای بخشش گناههای دیگر است. داستانش را میدانید طرف همراه عیسیبن مریم میخواست برود، بعد رسیدند به آب، آمدند از آب رد بشوند، گفت آقا! من که نمیتوانم رد بشوم، گفت توکل کن به خدا رد میشوی؛ بگو خدا همه چیز دست اوست، رد میشوی. یک توکل عمیقی کرد، آمد با ایشان، آمد روی آب، مثل حضرت عیسیبن مریم. وسطهای آب گفت [ولی ما هم آمدیم ها!] شالاب افتاد تو آب. خدایا دارد میمیرد طرف، حالا رحم کن, بعداً میزنی؛ نه! ما سرِ این چیزها شوخی نداریم. یک ذرّه، فوری، اصلاً اثرش میآید. اگر خواستید یک چیزی را خیلی مراقبت بکنید، نفستان حال نیاید سرِ؟ عُجب. من کسی هستم ها! آقاجان! خلاصهاش کنم، خدا حاضر است گناه بکنی، با گناه سیاه بشوی، میفرماید بعد پاکش میکنم، ولی با عُجب حاضر نیست سیاه بشوی.
منبع:
yaali.blog.ir
در هیچ روایتی زمان ظهور مشخص نشده است. اهل بیت(ع) هم خودشان زمان ظهور را اعلام نکردند و هم فرمودند هیچ کس حق مشخص کردن زمان را ندارد.
اینجا سوال پیش می آید که چرا؟
چرا باید زمان ظهور نامعلوم باشد؟
در اینجا سه دلیل مطرح می شود:
1- در حدیثی از امام جواد(ع) آمده است که اگر زمان ظهور مشخص می شد، شیعیان ما قصیح القلب می شدند. چرا این را گفتند؟ چون مثلا اگر بگویند امام زمان 2000 سال دیگر می آیند، خوب همه شیعیان ناامید می شدند. مثلا اگر به شیعیان در همان ابتدای شروع غیبت میگفتند امام 1000 سال دیگر هم نمی آید، آیا شیعه ای باقی می ماند؟ نه! شیعه حتما از بین می رفت. و میگفتند چطور طاقت بیاوریم؟
امام جواد میفرمایند : به شیعیان بگویید انشالله ظهور سریع و نزدیک است تا قلب مردم نا امید نشود.
2- دلیل دوم اینست که مزه ی انتظار به معلوم نبودن ظهور است. اگر زمان معلوم بود، دیگر انتظار مزه نداشت. مثال های دیگری از ندانستن و انتظار هم وجود دارد مثل زمان مرگ انسان یا زمان قیامت یا شب قدر
زمانها مشخص نشده تا ما هر لحظه آماده باش باشیم.
پس مشخص نبودن به نفع خود ماست تا همیشه آماده باشیم. خیلی وقتها مخفی بودن باعث میل بیشتر مردم می شود.
مثلا فرض کنید روایتی داشتیم که می گفت امام مهدی 3000 سال بعد ظهور می کند، آیا دیگر کسی زحمت می کشید؟ همه میگفتند چه تلاش کنیم چه نکنیم، ظهور 3000 سال دیگر است.
3- جواب سوم و مهمترین جواب هم اینست که:
روایت است که اصلا نمی توان برای ظهور وقت معلوم کرد و ظهور وقت بردار نیست! این یعنی چه؟ با یک مثال ساده توضیح می دهیم. مثلا در زمان کودکی به ما می گفتند هر موقع 5 تا 20 گرفتی به تو جایزه می دهیم. یعنی جایزه گرفتن بستگی به خودت دارد. جایزه آماده است، فقط تو 20 بگیر. حالا ما مدام از خدا و اهل بیت زمان ظهور را می پرسیم، در حالیکه این زمان دست خود ماست. هر وقت 20 هایمان را آوردیم آقا می آید.
ای عاشقان امام زمان! امام زمان آمدنی نیست، بلکه آوردنیست.
ما باید برویم دنبال حضرت!
ما موثریم در ظهور..
حدیث است که می گویند: "مثل الامام کمثل الکعبه؛ تؤتی و لا تأتی" امام مثل کعبه است، مردم میروند سراغ کعبه، کعبه که سراغ مردم نمی رود.
سخنرانی آنلاین استاد حسین پور- 17 آبان 91- جلسات آنلاین مهدویت
فرض کن مهدی ( عج) بتو مهمان گردد
ظاهرت هست چنانکه خجالت نکشی؟ باطنت هست پسندیده صاحب نظری؟
خانه ات لایق او هست که مهمان گردد؟ لقمه ات در خور او هست که نزدش ببری؟
پول بی شبهه و سالم زهمه دارایی آنقدر هست که یک هدیه برایش بخری؟
حاضری گوشی همراه تورا چک بکند؟ باچنین شرط که در حافظه اش دست نبری؟
واقفی بر عمل خویش تو بیش از دگران؟ گرچنین بود توان گفت ترا شیعه اثنی عشری!
استاد پناهیان:
در روایات ائمه هست که هر کس گناهی بکند، متناسب با آن گناه قسمتی از عقلش گرفته می شود و دیگر به او داده نمی شود . اگر توبه کند جهنم نمی رود ولی دیگر آن قسمت از عقل را پس نمی دهند...
یادمون باشه هدف بعثت انبیاء همان هدف امام زمانه. اگه ما بعثت انبیاء و هدف اونا رو خوب بشناسیم، فهم دقیق تری از ظهور امام زمان پیدا می کنیم.
به گفته پیامبر اکرم صلوات الله علیه هدف بعثت "الاتم مکارم الاخلاق" و درست کردن اخلاق هست. همه پیامبران در درجه اول معلم های اخلاق بودند.
پس همانطور که حکومت پیامبر اکرم اخلاق است، حکومت امام زمان عج الله فرجه شریف هم اخلاق خواهد بود.
در واقع امام زمان می خواهد جامعه رو به اخلاق الهی متخلق کند....
قبل از توضیح ، از روی صورت سوال متوجه می شویم ، حتما فهم غلط و سطحی هم از معارف مهدویت وجود دارد...این نکته خیلی مهمیه بهش توجه کن....
اما جواب سوال: 4تا پیش نیاز واسه این فهم نیاز داریم. یعنی باید چهار تا مورد رو خوب بفهمیم:1-بعثت انبیاء،2-واقعه غدیر، 3-فاطمیه، 4-عاشورا
اما حالا چرا اینا برای شناخت معارف مهدویت لازمه باشه در قسمت های بعدی...
بنا بر آیات قران دو گرفتاری و مصیبت عظمی برای بشر وجود دارد که البته برای قوم یهود اتفاق افتاد.من این دو مصیبت عظمی رو میگم، شما قضاوت کن چقدر جامعه ما الان درگیرشه؟؟؟؟
1-مردم گرفتار آرزوهای فراوان می شوند(ﯾﻠﻬﻤﻢ اﻷﻣﻞُ)
2- مردم در روی زمین سرگردان و بی هدف می شوند.به عبارت دیگه هیچ تعریفی برای خود از زندگی ندارند(تیهون فی الأرض)